اشنایی با بیوریتم های بدن
 
یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:بیوریتم,سیکل,بدن, :: 14:35 ::  نويسنده : حسن زینلی

اشنایی با بیوریتمهای بدن

توصیه میکنم این پست رو حتی کسایی که ورزشکار نیستند بخونن. ضرر نداره.

بدن انسان دارای حالات و احساسات فیزیکی و روحی مختلفیست که از چندین سیکل متفاوت تشکیل شده.هر یک از این سیکل ها دارای بازه ی زمانی مشخصی هستند. در هر بازه نقطه صعود و نزول دارند.

اشنایی با بیوریتمهای فیزیکی و روحی بدن در انجام کارهایی مانند درس خواندن یاد گیری ورزش تمرین کار و زندگی روزمره بی تاثیر نیست.

سیکل 23 روزه فیزیکی:

سیکل فیزیکی 23روزه مهمترین ریتم برای اکثر ورزشکاران به خصوص انهایی که حرفه ای و مسابقه دهنده هستند میباشد. 11.5 روز اول نیمه ی مثبت میباشد. در این نیمه انژی زیادی تولید می شود و بدن ما در قوی ترین حالت است استقامت بالاست و میتوانیم به شدت تمرین کنیم. بدن خیلی زود ریکاوری می شود و در برابر بیماری ها مقاومت بالایی دارد در یک کلام وضعییت عمومی عضلات بدن خوب است.

11.5 روز دوم این سیکل نیمه ی منفی خود را طی میکند. در این دوره استقامت بدن کم است اسیب پذیری بدن در مقابل بیماری ها بیشتر است. بدن به سادگی خسته می شود و به استراحت بیشتری نیاز دارد.در واقع در این دوره بدن افت فیزیکی را تجربه میکند.

سیکل 28روزه احساسی-عاطفی:

این سیکل 28روزه خلق و خو و حالات روحی را کنترل میکند.در 14 روز اول که نیمه ی مثبت است واکنش های بدن نیز مثبت خواهد بود. در این 14 روز نسبت به دیگران احساس خوبی داریم و این 14روز بهترین زمان برای شرکت در کارهای گروهی و خلاقانه است.

در 14روز دوم که نیمه ی منفی است ریتم احساسی میتواند موجب بروز مشکلاتی جدی شود. در این بازه زمانی فرد کم حرف کم طاقت حساس میشود. سیکل احساسی-عاطفی به اندازه کافی قدرت دارد تا نیمه ی مثبت سیکل فیزیکی را نیز فلج کند.

سیکل 33روزه عقلانی-روانی:

این سیکل در مغز بوجود می اید و بر قوه ی هوش و استدلال و مقایسه ذهن اثر میگذارد. این سیکل به دو فاز 16.5روزه تقسیم میشود که اولی مثبت و دومی منفی است. در دوره ی اول که فاز مثبت است فرصت خوبی برای مطالعه و درس خواندن بوجود می اید چون ذهن در این دوره قدرت نگهداری بالایی خواهد داشت. اما در فاز دوم اکثر ما حس می کنیم تمرکز و فکر کردن کار سختی است.

روز های بحرانی:

در لحظه تولد هریک از سیکل های بدن شروع به کار میکنند و به قله مثبت رسیده و سپس با طی فاز منفی دوباره به نقطه صفر برمیگردند و این چرخه همواره ادامه دارد.

زمانی که هریک از سیکل های یک بیوریتم از فاز منفی به فاز مثبت یا از فازمثبت به فاز منفی تغییر میابند به این روز ها روزهای بحرانی گفته می شود.

روزهای بحرانی خیلی خطرناک تر از دوره های منفی هستند چون سیستم بدن ناگهان اقت میکند و به نقطه صفر میرسد و این مسئله بی ثباتی را به همراه دارد که وضعییت اسیب پذیری است.

زمانی که دو بیوریتم در یک روز به نقطه ی صفر برسند ان روز بحرانی دوبل است.بیشترین تصادفات و حوادث در روز هایی است که چند روز بحرانی به تلاقی میرسند.

در روزهای بحرانی حالات روحی افراد خیلی زود تغییر میکند و اعمال نا معقول از انها سر میزند. خوشبختانه خیلی کم پیش می اید که 2روز بحرانی از 2سیکل مختلف با هم تداخل پیدا کنند. سه ریتم معرفی شده به طور هم زمان رو بدن ما اثر میگذارند. گرایش هایی که ممکن است در روزهای بحرانی خود را نشان دهند عبارتند از:

در ریتم فیزیکی: بیشتر خسته میشویم شاید سرما بخوریم یا بی دقت شویم.

در ریتم احساسی: احتمال اینکه خیلی دم دمی مزاج و نا امید شویم زیاد است. در مشاجرات اسیب پذیر می شویم و احساس افسردگی می کنیم. افکار و احساسات منفی در ما بوجود می اید و قضاوت و کنترل احساساتمان ضعیف می شود.

در ریتم روانی: احتمال اینکه تمرکز حواسمان را از دست بدهیم زیاد است میزان درک افت میکند و یا در حافظه دچار مشکل میشویم.

 

خوشبختانه روز های بحرانی حدود 20 درصد از روزهای زندگی مارا تشکیل میدهند. روزهای بحرانی الزاما روزهای سختی نیستند و همینطور فاز منفی هر سیکل الزاما بد نیست. قدرت نسبی بیوریتم های مختلف در افراد متغییر است. انچه ما انجام میدهیم وابسته به استعداد خدادادی ما است که به ریتم های درونی ما فرصت بیشتری برای  تاثثیر در زندگی مارا میدهد. شما میتوانید بیوریتمهای خود را برای پیشرفت سریعتر به کار ببرید.

در فاز های منفی در تمرینات رزمی چه ملاحضاتی کنیم؟

1- فوق العاده با دقت عمل کنید

2-بدن را کامل قبل از تمرین گرم کنید

3-فرم صحیح اجرای حرکات را رعایت کنید

4-اگر احساس ضعف کردید شدت تمرین را کاهش دهید

5-با سیستم غریزی تمرین کنید

6-بین تمرین به قدر کافی استراحت و نفس گیری و بازیابی داشته باشید

7-به تفاوت بین سوزش و درد عضلانی دقت کنید تا از بروز پارگی در عضلات و تاندون ها جلوگیریشود

8-بیش از حد از بدن کار نکشید

9-در صورت مریض بودن مئت زمان ریکاوری بدن را افزایش دهید

10-ذهن را فقط روی تمرین متمرکز کنید نه روی اینه و دیگران

11-اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید

12-از مردم منفی و یا موقعیت های منفی دوری کنید

13-به خود مسلط باشید و روی بدن خود کنترل داشته باشید

14-استراحت کافی داشته باشید

15-به انچه که میخورید توجه داشته باشید چون در فاز های منفی معمولا کالری کمتری در بدن میسوزد

 

کاربرد این دانش:

یک کاربرد مهم این دانش این است که برای روزهای سخت و بحرانی خود برنامه داشته باشید. همچنین میتوانید از بروز خیلی مسائل در زندگی روزمره ی خود جلوگیری کنید. به نفع شماست که روزهایی که وضعیت هر 3بیوریتم بدن شما مثبت است به ارتقاء توانایی ها و یادگیری بیشتر بپردازید. همچنین کنترل شرایط در روزهای بحرانی یا منفی میتواند به نفع شما باشد.

بیوریتم ها روی تمرینات یادگیری نوع تغذیه و ارتباط شما با دیگر افراد تاثیر میگذارند و به شما هشدار میدهد که بدنتان دچار تغییر شده.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







liquan-jeet kune do
جیت کاندو سربیشه
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ با هدف اشنایی شما عزیزان با ورزش زیبای جیت کاندو و معرفی جیت کاندو سربیشه طراحی شده است.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان jeet kune do و آدرس liquan-kjonubi.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 2756
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1